Loader

مراقبت های بعد از وکیوم بیوپسی
مراقبت های بعد از وکیوم بیوپسی

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

وکیوم بیوپسی

وکیوم بیوپسی برای پستان و تیروئید بیشتر کاربرد دارد


امروزه با پیشرفت علم و فناوری به خصوص در زمینه پزشکی تصویربرداری های پزشکی قابلیت تشخیص کوچک ترین ضایعات بافتی هم وجود دارد اما در برخی موارد ممکن است نیاز به بررسی های بیشتر پاتولوژیک باشد که در این حالت با روش وکیوم بیوپسی انجام می شود.
وکیوم بیوپسی یا Vacuum Assisted Core Biopsy (VAB)، در حقیقت نوعی نمونه برداری، برای جدا کردن نمونه ای از بافت آسیب دیده برای بررسی و ارزیابی بیشتر است که با این نمونه برداری سلول هایی که آسیب دیده اند را برای بررسی های پاتولوژی به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا مواردی چون احتمال سرطان قابل تشخیص باشند.
درباره
تخلیه کیست های پستان بیشتر بدانید

مراقبت های بعد از انجام تست وکیوم بیوپسی

پس از انجام تست محل برش را پانسمان می کنند برای جلوگیری از خونریز که در برخی موارد هم ممکن است از پانسمان های فشاری استفاده شود. به صورت کلی افراد می توانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند اما از فعالیت های زیاد مانند بلند کردن اجسام سنگین تا 48 ساعت آینده جدا خودداری کنید.
همچنین توصیه می شود تا 48 ساعت آینده برای جلوگیری از عفونت از رفتن به حمام امتناع کنید و بهتر است محل پانسمان خشک نگه داشته شود تا از خونریزی و کبودی تا حدودی جلوگیری کند. البته کبودی و احساس ناراحتی و درد تا چند روز طبیعی است مخصوصا وقتی بی حسی از بین برود اما پوشیدن لباس زیر مناسب مانند لباس زیرهای ورزشی و استفاده از مسکن می تواند به کاهش هرگونه ناراحتی و درد کمک کند.
توجه داشته باشید که باید جدا از خوردن آسپرین خودداری کنید چون باعث خونریزی بیشتر می شود و در صورت مصرف رقیق کننده خون باید قبل از انجام تست با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی های لازم انجام شود.
مورد مهم دیگر این است که اگر به وضوح احساس کردید که کبودی در حال افزایش و پیشروی است یا زخم در حال خونریزی است باید ناحیه را فشار دهید و با پزشک تماس بگیرید تا شرایط را توضیح دهید.

وکیوم بیوپسی چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام وکیوم بیوپسی پستان


نمونه برداری وکیوم، یک روش کم تهاجمی و کم خطر برای نمونه برداری از بافت است. در این روش ابتدا یک برش در سطح پوست ایجاد می شود و از آن قسمت سوزن بیوپسی وارد می شود و با استفاده از سیستم مکش (ابزار مکنده) که در ادامه سوزن متصل است باعث کشیدن و مکیدن بافت آسیب دیده به داخل مرکز سوزن می شود که با نوعی ابزار دیگر نمونه ها جمع آوری می شوند. زمانیکه نمونه کافی در اختیار پزشک قرار گرفت برای بررسی توسط پاتولوژیست فرستاده می شود.
این نمونه برداری ها اغلب به تنهایی انجام نمی شوند و تحت گاید یا هدایت تصویربرداری های پزشکی مانند ام آر آی و ماموگرافی که با تصاویری که از بافت تهیه شده است محل دقیق ورود سوزن مشخص می شود تا نمونه از مکان درستی برداشته شود همچنین تحت گاید سونوگرافی هم انجام می شود که به صورت هم زمان پروب را در محل بافت مورد نظر قرار می دهند و پس از تعیین محل مناسب سوزن در کنار پروب وارد می شود. سونوگرافی تصاویر از قبل گرفته شده مانند ام آر آی نسیت و در لحظه بافت را نشان می دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهتر بودن ماموگرافی یا سونوگرافی می توانید مقاله ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی سینه؟ را مطالعه فرمایید.

علت انجام

از این روش زمانی استفاده می شود که در تصویربرداری های پزشکی مثل سونوگرافی، ام آر آی و ماموگرافی بافت غیرطبیعی مشاهده شود، برای بررسی دقیق تر توده و نوع آن توسط پاتولوژیست ممکن است پزشک این نوع نمونه بردای را تجویز کند.
اگر بخواهیم فرق آن را با روش بیوپسی معمولی هم توضیح کوتاهی دهیم باید گفته شود که بیوپسی معمولی قادر به خارج کردن نمونه کوچکی از بافت است ولی این روش نمونه بردای می تواند حتی کل بافت را خارج کند. برای اطلاعات بیشتر درباره تفاوت روش بیوپسی معمولی با وکیوم آن که می تواند برای افرادی که قصد انجام آن را دارند بسیار مفید باشد می توانید مقاله وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی را مطالعه فرمائید.

مزایای وکیوم بیوپسی

این تست مزایای زیادی دارد از جمله:
برداشتن توده های کوچک به صورت کامل امکان پذیر است.
نمونه برداری از توده های بسیار ریز ممکن است.
زخم ایجاد شده برای برش کوچک است و زود بسته می شود و زخم بزرگی از آن به جای نمی ماند.
پس از انجام تست می توان فعالیت های روزانه را انجام داد.
به دلیل فشار مناسب و مداوم کمترین آسیب را به بافت های اطراف میزند.
این تست دقت و سرعت بالایی دارد.
به دلیل استفاده از تجهیزات استریل و دقت در اجرا، خطر عفونت کاهش می یابد.

عوارض احتمالی وکیوم بیوپسی

نمونه برداری هم نوعی جراحی است هرچند کم تهاجمی اما ممکن است عوارضی داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی که ممکن است در برخی افراد نشان داده شود عبارتند از:
احتمال خونریزی در محل نمونه برداری.
احتمال تورم و کبودی در محل نمونه برداری (در صورت غیرطبیعی شدت گرفتن آن باید به پزشک اطلاع داده شود).
احتمال عفونت در محل نمونه برداری که ممکن است با حرارت، درد و قرمزی همراه باشد.
در صورتیکه باردار هستید و نگران سرطان پستان هستید برای آسودگی خاطر می توانید مقاله سرطان سینه در بارداری را مطالعه کنید.

نتیجه

وکیوم بیوپسی نوعی نمونه بردای از بافت برای بررسی بیشتر توده است. مراقبت های بعد از تست شامل بلند نکردن اجسام سنگین و حمام نرفتن تا 24 ساعت پس از انجام نمونه برداری برای جلوگیری از خونریزی و عفونت است برای بیشتر دانستن می توانید مقاله بالا را مطالعه فرمایید.
اگر شما هم تمایل به رزرو نوبت از مرکز اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند را دارید می توانید از طریق دکمه دریافت نوبت اقدام فرمائید.


منبع
imperial.nhs