Loader

سرطان سینه در بارداری چگونه تشخیص و درمان می شود؟
سرطان سینه در بارداری چگونه تشخیص و درمان می شود؟

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

سرطان سینه در بارداری

هر نوع سرطانی به نوبه خود ترسناک است مخصوصا اگر سرطانی مانند پستان در دوران بارداری رخ دهد احتمالا خانم ها بیشتر نگران می شوند و استرس های بیشتری برای سلامت و شرایط جنین خود دارند.
سرطان پستان در بارداری یا PABC تقریبا می توان گفت از هر 3000 زن باردار یک نفر به این سرطان مبتلا می شود. به صورت کلی سرطان پستان بسیار شایع است و دوران حاملگی را هم تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا بین خانم های بین 30 تا 39 سالگی شایع تر است.
به صورت کلی سرطان یا Cancer تکثیر و رشد بیش از حد سلول های آسیب دیده است و به شکلی غیرطبیعی تقسیم و رشد دارند و قابلیت انتشار به قسمت های دیگر را هم دارند. سرطان سینه هم تقسیم و تکثیر سلول های غیرطبیعی و آسیب دیده سرطانی در بافت سینه است که این مسئله در دوران بارداری بیشتر نگران کننده است و در برخی موارد هم ممکن است پزشک اعلام ختم بارداری کند.
درباره آیا سرطان سینه با سونوگرافی قابل تشخیص است؟ بیشتر مطالعه کنید.

علائم سرطان سینه در بارداری

علائمی که ممکن است داشته باشید و شما را برای پیگیری آگاه کند شامل:
وجود توده و سفتی در پستان در هنگام بارداری
تغییر در اندازه و ظاهر سینه
ترشحات خونی یا رنگی از نوک پستان
تغییر در سطح پوست مانند پوسته پوسته شدن (آرئولا)، قرمزی و یا فرورفتگی
درد در ناحیه سینه
تورم یا احساس توده در غدد لنفاوی زیر بغل

دلایل سرطان سینه در بارداری

تغییرات در DNA (مشخص نیست چه چیزی باعث تغییرات آن می شود) و رشد و تکثیر سریع و بیش از حد این سلول های تغییر یافته و آسیب دیده می تواند سرطان پستان را به دنبال داشته باشد و برخی عوامل مانند تغییرات فیبروکیستیک در بافت سینه، التهاب و عفونت در ناحیه سینه، تغییرات هورمونی در زمان پریود، بارداری و یائسگی و همچنین مصرف داروهایی که باعث تغییر در هورمون ها می شود می تواند از دلایل آن باشد. در حقیقت تغییرات هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
ابتلا به سرطان پستان در بارداری برای خانم های زیر بیشتر است:
خانم هایی که زود و در سنین کمتر پریود شده اند و دیرتر دوران یائسگی آن ها شروع شده است.
خانم هایی که هرگز باردار نشده اند (بارداری و شیردهی می تواند احتمال ابتلا به آن را کم کند، بنابراین بارداری قبل از 20 سالگی و شیردهی می تواند ابتلا به آن را کاهش دهد).
خانم هایی که بعد از 30 سالگی باردار می شوند.

تشخیص سرطان سینه در بارداری

تشخیص سرطان سینه در بارداری


تشخیص سرطان پستان در بارداری به دلیل تغییرات در بافت پستان (سفت و ملتهب می شود) به همین دلیل لازم است هرگونه تغییرات در پستان مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین علائمی که پیش تر گفته شد را جدی بگیرید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل و تغییراتی لازم است سریع بررسی شود تا در صورت نیاز غربالگری های سرطان پستان و یا تخلیه کیست های پستان انجام شود.
برای تشخیص سرطان سینه ارزیابی سه گانه انجام می شود اگر هرگونه توده یا اختلال و ناهنجاری در بافت پستان با لمس احساس شود (اولین مرحله ارزیابی سه گانه) پزشک ممکن است درخواست انجام تست های آزمایش خون، ماموگرافی (در صورت نیاز لازم است انجام شود و دز تابش اشعه کم است و برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند)، سونوگرافی سینه (دومین مرحله ارزیابی سه گانه) را داشته باشد پس از آن لازم بیوپسی و نمونه برداری از بافت پستان برای تشخیص دقیق نوع سرطان (سومین مرحله ارزیابی سه گانه) انجام شود.
لازم است گفته شود که در برخی موارد ممکن است ام آر آی هم توصیه شود هرچند سونوگرافی سینه و ماموگرافی به خوبی می توانند تشخیص دهند.

آزمایش خون

پس از معاینه فیزیکی و احساس توده ای مشکوک پزشک ممکن است آزمایش خون وبررسی و آزمایش ژن BRCA از نمونه خون است برای بررسی و تشخیص استفاده شود. در واقع تغییرات در ژن های BRCA1 و BRCA2 (جهش) ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

سونوگرافی سینه

این تست نوعی تصویربرداری پزشکی است که در آن برای تهیه تصاویر از اندام های داخلی و بافت پستان از امواج فراصوت که بی خطر است استفاده می شود و با استفاده از یک پروب و بازتاب امواج صوتی تابیده شده به بافت های سینه انجام می شود.
در مورد ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی سینه؟ بیشتر بدانید!

ماموگرافی

ماموگرافی هم نوعی تصویربرداری پزشکی با استفاده از اشعه ایکس است اما در این تست میزان اشعه ای که تابیده می شود بسیار کم است و فقط به بافت سینه تابیده می شود و با پس از عبور اشعه از بافت های داخلی و برخورد آن ها به آشکار ساز تصاویر از سینه و بافت های داخل آن ها تولید می شود.

ام آر آی

در این تست تصویربرداری از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی استفاده می شود و تصاویر از بافت پستان تهیه می شود.

بیوپسی و نمونه برداری

در مرحله آخر که در تصویربرداری های پزشکی مانند سونوگرافی و ماموگرافی وجود توده ای مشکوک مشخص شد برای تشخیص دقیق نوع سرطان لازم است نمونه برداری از توده پستان انجام شود تا با آزمایش پاتولوژی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

پس از تشخیص ادامه بارداری وجود دارد؟

هنگامی که سرطان پستان تشخیص داده می شود اغلب خاتمه حاملگی توصیه نمی شود و این بستگی به تصمیم مادر و پدر دارد پزشک می تواند توصیه های لازم و شرایط را توضیح دهد اما در آخر پدر و مادر هستند که درباره این موضوع تصمیم می گیرند اما مادران بسیاری هم هستند که در کنار درمان برای سرطان پستان به بارداری هم ادامه می دهند و روش های درمانی که مناسب در این دوران و شرایط است را دریافت می کنند.

راه های درمانی سرطان سینه

هفته های اول و آخر بارداری


درمان سرطان پستان درمانی پیچیده است و این مسئله در دوران بارداری پیچیده تر هم می شود. در حال مهم ترین مسئله کنترل و جلوگیری از پیشرفت سرطان و درمان آن است. انتخاب بهترین روش درمانی با توجه به اینکه سرطان در چه مرحله ای است، شرایط بیمار، سن و سلامت جنین متفاوت است.

شیمی درمانی در دوران بارداری

شیمی درمانی با استفاده از دارو انجام می شود و این داروها می توانند باعث از بین رفتن سرطان شوند و یا رشد آن ها را کند و یا متوقف کنند.
اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی داروها را در دوران بارداری می توان مصرف کرد اما بهتر است در سه ماهه اول بارداری شیمی درمانی انجام نشود تا بر رشد جنین تاثیرات منفی نداشته باشد حتی در برخی موارد ممکن است سقط جنین را به دنبال داشته باشد.
این داروها معمولا به جنین آسیبی نمیزند ولی ممکن است باعث موارد زیر شود:
وزن پایین نوزاد
زایمان زودرس

رادیوتراپی در دوران بارداری

در این روش درمانی از انرژی اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود که این روش در دوران بارداری ممنوع است و باید تا زمان به دنیا آمدن نوزاد صبر کرد چون حتی دوز کمی از اشعه ایکس برای جنین می تواند خطرناک باشد.

هورمون درمانی در دوران بارداری

در این نوع روش درمانی با مسدود کردن هورمون ها مانع رشد و تکثیر سلول های سرطانی و آسیب دیده می شوند که این روش درمانی برای خانم های باردار توصیه نمی شود و روش مناسبی نیست چون ممکن است باعث بروز نقایصی در جنین شود.

جراحی

خانم های بسیاری می توانند با جراحی هایی مانند لامپکتومی (برداشتن توده مشکوک) و یا ماستکتومی (برداشتن کل پستان) سرطان را کنترل کنند، اما پس از جراحی هم باید به درمان ادامه دهند و با توجه میزان پیشرفت سرطان ممکن است به درمان های بیشتری نیاز داشته باشند.
برای خانم هایی که سه ماهه اول یا دوم بارداری هستند ماستکتومی از روش های جراحی مناسبی است.
توجه فرمایید برخی خانم هایی که جراحی سینه انجام می دهند سوالی که برای آن ها پیش می آید این است که آیا لازم است ماموگرافی انجام دهند یا خیر هر آنچه لازم است بدانید را می توانید از مقاله ماموگرافی بعد از جراحی سرطان پستان مطالعه کنید.

پس از درمان سرطان پستان مادر می تواند شیر دهد؟

توانایی شیر دادن به نوزاد بعد از گذراندن دوره سرطان بستگی به نوع درمانی دارد که مادر برای سرطان انجام داده است. اغلب خانم ها پس از جراحی و پرتو درمانی می توانند به نوزادان خود شیر دهند البته این ممکن است با درد سینه و یا سخت شیر خوردن نوزاد و یا کاهش حجم شیر همراه باشد. همچنین اگر مادر برای درمان سرطان پستان خود در حال مصرف دارو و یا هورمون درمانی باشد این موضوع بسته به نظر پزشک دارد اما عموما برای جلوگیری از اثرات داروها شیردهی قطع می شود.
در هر حال در صورتی که سرطان پستان داشته اید و می خواهید به نوزاد خود شیر دهید حتما ضروری است که با پزشک خود مشورت کنید.

سخنی از دکتر غیاثوند

سرطان سینه از تقسیم سلولی بیش از حد و سریع، سلول های آسیب دیده در بافت پستان ایجاد می شود که می توانند به قسمت های دیگر پخش شوند. این سرطان شایع است ولی در دوران بارداری نسبتا نادر است اما زمانی که در دوران بارداری خانم ها به آن مبتلا می شوند برای درمان چالش های خاص خود را دارد، روش های درمانی آن مثل شیمی درمانی، پرتودرمانی، جراحی و هورمون درمانی است. روش های درمانی جراحی و مصرف داروهای شیمی درمانی برای خانم های باردار مناسب است اما به نوع سرطان و شرایط مادر و جنین بستگی دارد.
خانم های بارداری که مبتلا به سرطان پستان هستند نگران نباشند با بررسی شرایط مادر و جنین و سن بارداری بهترین درمان انجام می شود.
مرکز اکباتان با سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند به همراه متخصصین خانم و آقا در تمام مراحل تشخیص بیماری با شما هستند برای رزرو نوبت خود می توانید از طریق دکمه دریافت نوبت اقدام نمائید.


منبع
cancer