Loader

نمونه برداری از توده پستان و هر آنچه باید بدانید!
نمونه برداری از توده پستان و هر آنچه باید بدانید!

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

بیوپسی یا نمونه برداری سینه چیست؟

نمونه برداری از بافت پستان در حقیقت روشی است که با استفاده از یک سوزن از بافت آسیب دیده سینه نمونه ای خارج می کنند و برای بررسی های بیشتر پاتولوژی برای آزمایشگاه ارسال می شود تا تشخیص داده شود که توده ی مشکوکی که یافت شده است از چه نوعی است خوشی خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) است. شاید بتوان گفت که بیوپسی و نمونه برداری از سینه یا پستان تنها روشی است که می توان به کمک آن به طور قطع درباره سرطانی یا غیر سرطا نی بودن توده نظر داد و تشخیص دقیق و سریعی داد.

آیا تمام توده ها به بیوپسی نیاز دارند؟

خیر همه ی توده های پستان نیاز به نمونه برداری و بیوپسی ندارند بلکه برای ارزیابی توده ها و بافت های آسیب دیده پستان معمولا پزشک تست های تصویربرداری پزشکی تشخیصی مانند ماموگرافی، سونوگرافی و در مواردی ام آر آی را توصیه می کند، و در صورتیکه بافت دیده شده در این تصویربرداری ها توده ی خاصی باشد و پزشک مشکوک به سرطانی بودن آن شود، در این حالت ممکن است نمونه برداری را توصیه کند تا به کمک بررسی های پاتولوژیک تشخیص قطعی درباره سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن دهد.
درباره سرطان سینه در بارداری بیشتر بدانید

دلایل انجام نمونه برداری

نمونه برداری برای تشخیص سرطانی بودن توده ها


انجام نمونه برداری ممکن است به دلایل زیر انجام شود:
زمانیکه در سونوگرافی، ماموگرافی و یا ام آر آی توده ای مشکوک یافت شده باشد برای بررسی و تشخیص دقیق نوع توده (خوش خیم و بدخیم بودن توده)
زمانیکه تغییرات غیرطبیعی در هاله اطراف یا نوک پستان دیده می شود مانند فرورفتگی یا ترشحات غیرطبیعی

چه کسی بیوپسی سینه را انجام می دهد؟

با توجه به اینکه نمونه برداری از چه نوعی است رادیولوژیست و یا جراح آن را انجام می دهد برخی نمونه برداری ها نیاز به محیط های استریل بیمارستانی دارد.

انواع بیوپسی پستان

بیوپسی پستان


بیوپسی پستان به صورت کلی به دو دسته جراحی و غیرجراحی است که هر کدام انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط جسمانی و روحی هر فرد ممکن است پزشک یکی از روش های آن را توصیه کند. شرایطی چون اندازه توده و بافت آسیب دیده مشکوک، محل قرار گیری توده و یا میزان آسیب دیدگی و اینکه چقدر می تواند نگران کننده باشد که در ابتدا با معاینات فیزیکی انجام می شود و با توجه به معاینه و موارد گفته شده پزشک بهترین روش را برای نمونه برداری تجویز می کند.

روش های غیرجراحی

انواع مختلف بیوپسی پستان عبارتند از:
بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA) Fine-needle aspiration biopsy
در این روش نمونه برداری پزشک از یک سوزن و سرنگ نازک برای خارج کردن نمونه ای از بافت و توده پستان استفاده می کند. از این نوع نمونه برداری معمولا در شرایطی استفاده می شود که با معاینات فیزیکی توده مشکوک و آسیب دیده قابل لمس و احساس است، که در این شرایط ممکن است حتی نیازی به هدایت تصویربرداری نداشته باشد.
بیوپسی با سوزن مرکزی Core needle biopsy
در این روش بیوپسی، پزشک از یک سوزن بزرگ تر و توخالی برای برداشتن نمونه از توده و بافت آسیب دیده پستان استفاده می کند که معمولا در این روش نمونه برداری نیاز به هدایت توسط تصویربرداری هایی مانند سونوگرافی، ماموگرافی و یا ام آر آی است.
بیوپسی هسته به کمک خلاء یا وکیوم بیوپسی Vacuum-assisted core biopsy
در روش وکیوم بیوپسی، پزشک با استفاده از یک سوزن بیوپسی که دارای یک سیستم مکش و خلاء است و ایجاد یک برش کوچک بر روی پوست پستان انجام می شود که می تواند به نسبت روش بیوپسی با سوزن معمولی نمونه بیشتری و یا حتی کل توده مشکوک را خارج کند. این روش هم به کمک هدایت تصویربرداری هایی که پیش تر گفته شد انجام می شود.
شاید برای شما سوال شده باشد که تفاوت دو روش بیوپسی معمولی و وکیوم باهم چیست؟ برای کسب اطلاع درباره تفاوت آن ها می توانید مقاله وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی را مطالعه فرمائید.
انواع نمونه برداری به کمک روش های تصویربرداری هدایتی برای ورود دقیق سوزن در بافت پستان عبارتند از:
بیوپسی استریوتاکتیک پستان Stereotactic breast biopsy
Stereotactic breast biopsy به این معناست که در هنگام نمونه برداری ممکن است رادیولوژیست از تصویربرداری ماموگرافی برای هدایت دقیق تر سوزن و یافتن محل دقیق توده استفاده کند.
بیوپسی پستان با هدایت اولتراسوند Ultrasound-guided breast biopsy
Ultrasound-guided breast biopsy به این معناست که رادیولوژیست در هنگام نمونه برداری و بیوپسی ممکن است از تصویربرداری سونوگرافی برای یافتن محل دقیق توده و ورود سوزن استفاده کند و چون سونوگرافی در لحظه پزشک را هدایت می کند و توده را نمایش می دهد خیلی کاربردی است.
احتمالا شما هم می خواهید بدانید که برای تصویربرداری از پستان کدام روش بهتر است ماموگرافی یا سونوگرافی؟ در مقاله ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی سینه؟ برای شما به صورت کامل توضیح داده ایم می توانید آن را مطالعه کنید.
بیوپسی پستان با هدایت (MRI) MRI-guided breast biopsy
MRI-guided breast biopsy به این معناست که رادیولوژیست از تصویربردرای ام آر آی برای هدایت سوزن بیوپسی استفاده می کند.

روش های جراحی

لومپکتومی Excisional breast biopsy (lumpectomy)
در این روش به کمک جراحی، جراح توده و بافت آسیب دیده که ممکن است سرطانی باشد را از پستان خارج می کند که این برداشتن شامل کل توده و بافت های آسیب دیده اطراف است.
Incisional breast biopsy
در این روش جراحی، جراح بخشی از یک توده در سینه را که غیرطبیعی است خارج می کند.
توجه داشته باشید که بعد از جراحی نیز باید روش های تشخیصی مانند ماموگرافی به منظور ثمربخش بودن درمان انجام شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید مقاله ماموگرافی بعد از جراحی سرطان پستان را مطالعه فرمایید.

اقدامات قبل از بیوپسی سینه

با توجه به اینکه نمونه برداری از چه نوعی قرار است انجام شود ممکن است برخی آمادگی های قبل از آن متفاوت باشد مثلا اگر از نوع غیرجراحی باشد و فقط بی حسی موضعی نیاز باشد آمادگی خاصی نیاز ندارد ولی اگر از نوع جراحی و نیاز به بیهوشی باشد نیاز به ناشتایی دارد که پزشک توصیه های لازم را به شما می دهد. اما برخی آمادگی های عمومی و کلی که باید داشته باشید این است که:
در روز نمونه برداری نباید از لوسیون، دئددورانت، عطر و یا کرم استفاده کنید.
در صورت بارداری حتما باید به پزشک اطلاع دهید.
در صورت مصرف هرگونه دارو و مکمل مخصوصا اگر از رقیق کننده خون استفاده می کنید حتما باید به پزشک اطلاع دهید چون شاید نیاز باشد یک روز قبل از نمونه برداری برای جلوگیری از خونریزی و کبودی از مصرف آن خودداری کنید (پزشک توصیه های لازم را به شما می دهد).
با توجه به صلاح دید پزشک ممکن است نیاز باشد برای پیشگیری از عفونت قبل از انجام نمونه برداری مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید.
توجه فرمائید که در صورت نیاز و با توجه به شرایط هر فرد ممکن است پزشک توصیه های دیگری هم داشته باشد.

روش انجام نمونه برداری سینه

روش انجام نمونه برداری سینه


نمونه برداری روش کم تهاجم برای نمونه برداری و بررسی بافت پستان است. برای انجام این تست یک برش کوچک در قسمت مورد نظر پوست ایجاد می شود و با توجه به هرکدام از روش های نمونه برداری (غیرجراحی) از یک سوزن برای خارج کردن نمونه استفاده می شود و در حین انجام تست ممکن است اگر با لمس محل توده مشخص نباید از یکی از روش های تصویربرداری برای هدایت سوزن و تعیین محل دقیق بافت آسیب دیده و توده استفاده شود. پس از جمع آوری نمونه برای بررسی توسط پاتولوژیست نمونه جمع آوری شده به آزمایشگاه ارسال می شود.

اقدامات پس از نمونه برداری سینه

برای اقدامات پس از نمونه برداری چه از نوع وکیوم بیوپسی چه از نوع سوزنی باید به نکاتی توجه شود؛ پس از نمونه برداری محل برش پانسمان می شود و بهتر است برای جلوگیری از عفونت و خونریزی تا 48 ساعت از رفتن به حمام و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید ولی به صورت کلی می توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مراقبت های بعد از وکیوم بیوپسی مراجعه فرمائید.

نتیجه

نمونه برداری از توده پستان معمولا برای تشخیص دقیق سرطانی یا غیر سرطانی بودن توده استفاده می شود که نیاز به ببرسی پاتولوژی برای تشخیص قطعی توده دارد. نمونه برداری از پستان به روش های غیرجراحی مانند نمونه برداری سوزنی و وکیوم بیوپسی و همچنین روش های جراحی مانند برداشتن قسمت یا کل توده انجام می شود. مرکز اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند یکی از مراکز تخصصی در غرب تهران در زمینه نمونه برداری است اگر تمایل به انجام نمونه برداری از این مرکز را دارید می توانید برای رزرو نوبت خود اقدام نمایید.


منبع
my.clevelandclinic