Loader

فیبرو اسکن کبد بهترین مرکز در غرب تهران
فیبرو اسکن کبد بهترین مرکز در غرب تهران

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

چرا فیبرواسکن کبد در مرکز اکباتان؟

فیبرو اسکن کبد در مرکز اکباتان با استفاده از پیشرفته ترین و مجهزترین تجهیزات برای افزایش دقت، که در تشخیص اهمیت بسیاری دارد توسط مجرب ترین تیم پزشکان انجام می شود همچنین این مرکز با صبوری، دقیق ترین تشخیص ها و برخوردی مناسب توانسته اند رضایت و اعتماد بیماران را به خود جلب کنند.
مرکز اکباتان فقط با بیمه پایه نیروهای مسلح قرارداد دارند و بیمه های مکملی که با آن قرارداد دارند شامل آسیا، نفت، شهرداری، پارسیان، ما، سامان، هما و تجارت نو است که بیمه های مکمل و پایه ای که با مرکز طرف قرارداد هستند به صورت آنلاین محاسبه می شوند و با کسر هزینه لحظه ای از بیمار است و سایر بیمه ها نیز با ارائه فاکتور امکان پذیر می باشند.

هزینه فیبرو اسکن کبد

در مرکز اکباتان این تست طبق تعرفه وزارت بهداشت انجام می شود برای دریافت نوبت و کسب اطلاعات از طریق دکمه دریافت نوبت به صورت آنلاین به راحتی اقدام فرمایید و یا از طریق 02144666066 با ما در تماس باشید (به دلیل حجم بالای تماس های ورودی پیشنهاد ما دریافت نوبت آنلاین است.)
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این تست کسب کنید با ما همراه باشید.

فیبرو اسکن کبد چیست؟

مراحل آسیب کبد


Liver Fibro Scan فیبرو اسکن نوعی اسکن است که برای بررسی التهاب، میزان سفتی و رسوب چربی در کبد به کار می رود و به پزشک اطلاعات زیادی درباره ی اندازه و وسعت فیبروزی شدن (زخم در کبد) می دهد و در درمان می تواند بسیار مفید باشد و دقت فوق العاده بهتری نسبت به سونوگرافی های عادی دارد. چرا که بررسی به صورت اعداد کمی اعلام می شود، به طور مثال اگر قبلا میزان چربی و فیبروزی بودن کبد فردی 3 بوده است حال به عدد 2 رسیده یا بدتر شده است و بالاتر رفته است. قبل از اینکه این تکنولوژی وارد علم پزشکی و تشخیص شود، این بررسی فقط به صورت کیفی قابل اعلام بود و این معیار با گرید 1،2،3 عنوان می شد.
انجام این تست هم مانند سایر سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی فرکانس بالا تصاویری از داخل کبد فراهم می کند و سریع و بدون درد است. این تست را می توانم به تنهایی یا همراه با روش های نمونه برداری و آزمایش خون برای بررسی میزان فیبروز انجام داد.
درمورد وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی بیشتر بدانید

فیبروز کبدی چیست؟

چربی به صورت طبیعی در کبد وجود دارد اما زمانیکه این چربی بیش از حد در کبد انباشته شود (بیش از 5 تات 10 درصد وزن کل کبد) و باعث التهاب شود فرد دچر بیماری کبد چرب می شود و ادامه یافتن این فرآیند و توجه نکردن به آن باعث التهاب بیشتر و تولید کلاژن بیشتر برای ترمیم کبد می شود و در نهایت نوعی اسکار ایجاد می شود که که به آن فیبروز کبدی گویند و با پیشرفت در مرحله نهایی ممکن است به سیروز کبدی تبدیل شود.

علائم فیبروز کبدی

معمولا در مراحل اولیه بیماری از خود علائمی نشان نمی دهد و زمانی تشخیص داده می شود که کبد آسیب بیشتر و جدی تری دیده باشد. هرچند برخی علائم در جاهای متفاوت برای آن آورده شده اند از جمله تغییر رنگ ادرا و مدفوع، زردی پوست و چشم، کاهش وزن و ... اما این علائم می توانند ناشی از اختلال دیگری باشند بنابراین نباید به علائم اکتفا کرد و تنها راه تشخیص قطعی آن انجام تست های تصویربرداری و آزمایش است.

چه چیزی باعث مشکلات کبدی می شود؟

مواردی از باعث بروز مشکلات کبدی می شود عبارتند از:
الکل
بیماری های خود ایمنی مثل هپاتیت خود ایمنی
هموکروماتوز ژنتیکی (تجمع آهن در بدن)
هپاتیت B و C
بیماری کبد چرب (الکلی و غیر الکلی)
سیروز صفراوی اولیه (PBC)
بیماری ویلسون (تجمع مس زیاد در کبد)

مزایا و عوارض فیبرو اسکن

این تست برای بررسی میزان فیبروز کبد استفاده می شود و مزایای بسیاری دارد. مواردی از جمله:
محدوده وسیعی از کبد را می تواند بررسی کند
سریع و بدون درد
دقت بالا
غیر تهاجمی
کم هزینه تر از سایر روش های تشخیصی
از آنجایی که این تست برخلاف برخی روش ها مثل Biopsy یا نمونه برداری (تهاجمی) کاملا غیرتهاجمی است بدون خطر و عوارض است.

تفاوت فیبرو اسکن کبد با الاستوگرافی

الاستوگرافی: بررسی الاستیسیته (نرمی یا سفت بودن) یک بافت توسط ام آر آی، سونوگرافی و یا روش های دیگر (حتی دست)
فیبرو اسکن: فیبرو یعنی تشکیل بافت فیبروزی یا زخم شدن یک بافت می گویند و فیبرو اسکن به معنای اسکنی است که برای بررسی این موضوع استفاده می شود.
حال نکته ی حائز اهمیت این است که وقتی بافتی فیبروزی می شود در واقع بافت سفت شده و در نتیجه الاستیسیته آن بافت نیز کم می شود. اگر با یک وسیله الاستیسیته کبد را بررسی کنیم و چک کنیم که الاستیسیته بافت کم شده است به این معناست که میزان فیبروز کبد را هم بررسی کرده ایم.
لازم به ذکر است که هم فیبرو اسکن و هم الاستوگرافی را می توان برای بافت های مختلف استفاده کرد. موضوع دیگری که وجود دارد این است که بافت های سرطانی نیز به دلیل چسبندگی که ایجاد می کنند سفت می شوند و الاستوگرافی در تشخیص توده های سرطانی از غیر سرطانی در بافت های پستان و تیروئید نیز کاربردی است ولی در بافت کبد برای تشخیص بافت سرطانی از غیر سرطانی استفاده نمی شود بلکه برای تایید فیبروز در کل بافت کبد استفاده می شود.

چرا به فیبرو اسکن کبد نیاز است؟

این اسکن به دلیل مزایایی که دارد و در دسترس بودن آن یکی از روش های تشخیصی مناسب برای بررسی اسکن کبدی است و می تواند میزان چربی و سختی کبد را به صورت دقیق نشان دهد آنالیز کبد می تواند اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار پزشک قرار دهد و برای تشخیص و درمان مناسب بسیار مفید باشد.

آمادگی قبل از فیبرو اسکن کبد

از 4 ساعت قبل از انجام تست نباید چیزی خورده یا آشامیده شود فقط در صورت نیاز می توان جرعه های کوچک آب نوشید.

فیبرو اسکن کبد چگونه انجام می شود؟

اسکن کبد یک روش غیر تهاجمی برای اندازه‌گیری سختی کبد است. این تست برای ارزیابی سلامت کبد و تشخیص بیماری های کبدی مانند فیبروز، سیروز و چربی زیاد در کبد استفاده می شود.
روش انجام تست کبدی به این صورت است که فرد بر روی تختی دراز کشیده و با استفاده از پروب و امواج صوتی با فرکانس بالا دستگاه، سختی کبد را از طریق بازتاب امواج صوتی بررسی و اندازه گیری می شود که تفسیر نتایج آن به پزشک کمک می کند تا سلامت کبد را بررسی کند. این تست در حدود 5 الی 10 دقیقه ممکن است زمان ببرد.

تفسیر

در گزارش تست کبدی سختی کبد (مربوط به زخم) و CAP (روشی که درصد تغییر چربی در کبد اندازه گیری می شود) بررسی می شود و طبق گزارشی که با بررسی این مقادیر پزشک سونوگرافیست می نویسد، پزشک متخصص گوارش بهترین درمان و راهنمایی های لازم را ارائه می دهد.

کلام آخر

تست کبدی از تکنیک های جدید تصویربرداری است که برای بررسی میزان التهاب و سختی در کبد به کار می رود از جمله مزایای آن سرعت، دقت و کم هزینه بودن نسبت به روش های دیگر است و لازم است بدانید این روش به دلیل غیر تهاجمی بودن عوارضی ندارد. برای انجام این تست باید از 4 ساعت قبل از آن ناشتا بود و در حدود 5 دقیقه زمان می برد. برای دریافت نوبت از مرکز اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند به راحتی می توانید با شماره های مرکز تماس بگیرید یا از طریق دکمه دریافت نوبت در صفحه به صورت آنلاین به راحتی نوبت خود را دریافت کنید.


منبع
guysandstthomas.nhs