Loader

وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی چه تفاوتی دارند؟
وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی چه تفاوتی دارند؟

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی

تفاوت وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی


با اینکه امروزه با پیشرفت فناوری اغلب تصویربرداری ها به قدری قوی هستند که می توانند در تشخیص ضایعات کوچک هم یاری دهنده باشند ولی برخی از این ضایعات نیاز به بررسی پاتولوژیک دارند که با بیوپسی انجام می شود، البته نمونه برداری هم می تواند تحت تصویربرداری هایی از قبیل سونوگرافی، MRI و ماموگرافی انجام شود.
وکیوم بیوپسی یا Vacuum Assisted Core Biopsy (VAB) روش کم تهاجمی برای نمونه برداری از بافت (برای بررسی های بیشتر) است که معمولا برای تیروئید و پستان که سطحی هستند استفاده می شود. نمونه برداری سوزنی Stereotactic Core Needle Biopsy (CNB) و نمونه برداری با وکیوم تفاوت هایی باهم دارند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.
تفاوت اصلی بین این دو نمونه برداری این است که روش CNB کمتر تهاجمی است ولی فقط می تواند نمونه کوچکی از توده را برای آزمایش خارج کرد اما در روش وکیوم بیوپسی از یک سیستم وکیوم برای کشیدن و خارج کردن نمونه بافت بزرگتری استفاده می شود و می تواند برخی توده ها را به صورت کامل خارج کند.
نمونه برداری اسکار کوچکی روی پوست ایجاد می کند (گاهی حتی دیده نمی شود)، کمتر از یک ساعت زمان می برد، به صورت کاملا دقیق و بدون خطر سوزن درست وارد منطقه ناهنجاری می شود، زمان ریکاوری سریع و پس از 24 ساعت آینده می تواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد.

وکیوم بیوپسی چیست؟

وکیوم بیوپسی Vacuum Assisted Core Biopsy (VAB) یک روش بی خطر و کم تهاجمی است که در این روش نمونه ای از بافت برای بررسی پاتولوژیک برداشته می شود. زمانیکه تصویربرداری ها ناهنجاری های مشکوک، بسیار کوچک و غیرعادی را نشان می دهند که نیاز به بررسی بیشتری دارد از این روش (بیوپسی مرکزی به کمک خلاء) برای نمونه برداری استفاده می شود.
در این روش با ایجاد یک برش کوچک در پوست یک سوزن بیوپسی وارد ناحیه مورد نظر مانند سینه می شود و با استفاده از سیستم مکش (ابزار مکنده) مانند درن های جراحی که حاوی خلاء است و باعث کشیدن بافت می شود، بافت را به داخل مرکز سوزن کشیده و با ابزار دیگری چندین نمونه بدست می آید. پس از جمع آوری نمونه های مورد نیاز برای بررسی و آزمایش توسط پاتولوژیست ارسال می شود. این نمونه برداری تحت گاید تصویربرداری هایی مانند ام آر آی، سونوگرافی و ماموگرافی برای تشخیص دقیق محل ناهنجاری و ورود سوزن استفاده می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تست می توانید مراقبت های بعد از وکیوم بیوپسی را نیز مطالعه فرمایید و در صورتیکه قصد انجام بیوپسی در اکباتان را دارید می توانید در مرکز اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند انجام دهید.

نمونه برداری معمولی چیست؟

بیوپسی سوزنی Stereotactic Core Needle Biopsy (CNB) فرآیندی کم تهاجمی برای خارج کردن نمونه بافت کوچکی برای بررسی بیشتر استفاده می شود. (این نمونه از نمونه ای که در روش وکیوم بیوپسی خارج می شود کوچک تر است). در این روش با استفاده از سوزن یک سرنگ که در محل وجود ناهنجاری مشکوک، وارد می شود نمونه کوچکی خارج و برای پاتولوژیست ارسال می شود. توجه داشته باشید که در این روش هم مانند روش وکیوم می تواند تحت گاید تصویربرداری هایی مانند سونوگرافی، ماموگرافی و ام آر آی برای یافتن محل دقیق ورود سوزن استفاده می شود.

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی، ام آر آی و ماموگرافی

بیوپسی


روش های بیوپسی با استفاده از یک روش تصویربرداری مانند سونوگرافی، ماموگرافی و ام آر آی هدایت می شوند.
در واقع تصاویر ماموگرافی و ام آر آی به رادیولوژیستی که قرار است فرآیند بیوپسی را انجام دهد کمک می کند تا مطمئی شود سوزن در مکان مناسبی وارد شده است یا خیر. اما هدایت به کمک سونوگرافی به این صورت است که در حین انجام فرآیند بایوپسی از سونوگرافی به صورت همزمان استفاده می شود و دقیق محل موردنظر مشخص می شود و سوcن وارد می شود و پروسه نمونه برداری انجام می شود. بیوپسی با وکیوم ممکن است کمی ناراحتی جزئی داشته باشد و برای محل انجام نمونه برداری بی حسی موضعی استفاده می شود.
در صورتیکه باردار هستید و نگران سرطان پستان هستید برای آسودگی خاطر می توانید مقاله سرطان سینه در بارداری را مطالعه کنید.


منبع
ncbi.nlm.nih