Loader

تخلیه کیست های پستان: بهترین روش و درمان‌های موثر
تخلیه کیست های پستان: بهترین روش و درمان‌های موثر

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

کیست های پستان و تخلیه آن ها

کیست های سینه معمولا کیسه یا توده های حاوی مایع هستند که وجود آن ها در سینه خانم ها بسیار شایع است اما این کیست ها معمولا از نوع خوش خیم یا غیرسرطانی هستند.
تخلیه کیست سینه یا آسپیراسیون کیست سینه (وکیوم بیوپسی)، روشی است که در آن از یک سوزن مایع درون کیست را خارج می کنند.

دلایل انجام

پس از تصویربرداری های تشخیصی پزشکی مانند سونوگرافی و ماموگرافی یا ام آر آی ممکن است پزشک در بررسی توده ای مشکوک مشاهده کند که برای بررسی های بیشتر اینکه دقیق تشخیص داده شئود توده سرطانی است یا خیر و یا در صورت سرطانی بودن نوع آن تشخیص داده شود نیاز به نمونه برداری و ارزیابی های پاتولوژیکی است. همچنین گاهی کیست هایی حاوی مایع دیده می شود که نیاز به تخلیه آن ها است که در این شرایط از روش های تخلیه کیست های سینه استفاده می شود.
تفاوت هایی بین وکیوم بیوپسی و نمونه برداری معمولی وجود دارد که برای مطالعه بیشتر تفاوت آن ها می توانید مقاله وکیوم بیوپسی و بیوپسی معمولی را مطالعه فرمائید.

چه زمانی باید کیست های پستان تخلیه شوند؟

کیست های پستان معمولا نیازی به تخلیه ندارند، مگر اینکه باعث درد، تورم شدید یا عفونت شوند. در صورتی که کیست پستان شما باعث ناراحتی شود یا نگران کننده به نظر برسد، لازم است به پزشک مراجعه کرده و با توجه به توصیه و نظر پزشک انجام شود.
در مورد سرطان سینه در بارداری بیشتر بدانید

نحوه انجام تخلیه کیست های پستان

نحوه انجام تخیله و آسپیراسیون کیست سینه


در ابتدا از بی حسی موضعی بر سطح پوست استفاده می شود و پس از بی حسی پوست با توجه به اینکه محل دقیق توده کجاست یک برش کوچک در محل مورد نظر ایجاد کرده و از یک سوزن کوچک برای تخلیه توده های پستان استفاده می شود. برای یافتن محل دقیق توده که سوزن دقیق و به درستی وارد توده و کیست شود از روش های تصویربرداری سونوگرافی، ماموگرافی و ام آر آی استفاده می شود. مزیتی که سونوگرافی دارد این است که در لحظه انجام نمونه برداری و تخلیه همزمان انجام می شود. پس از اینکه نمونه برداری و تخلیه کیست انجام شد برای بررسی های پاتولوژیک به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بررسی شود سلول ها سرطانی هستند یا خیر.
لازم به ذکر است که همه ی نمونه ها نیاز به بررسی آزمایشگاهی نیست:
اگر توده، کیستی باشد که حاوی مایع آبکی است پس از تخلیه کاملا از بین می رود و ممکن است نیازی به بررسی های بیشتر و بررسی آزمایشگاهی نمونه نباشد (بستگی به نظر و توصیه پزشک دارد ولی معمولا نیازی نیست چون مایع کیست کامل تخلیه شده است).
اگر توده حاوی مایع خونی باشد نیاز به بررسی آزمایشگاهی دارد و به آزمایشگاه ارسال می شود.
اگر توده به صورت مایع نباشد و جامد و سفت باشد علاوه بر تصویربرداری های پزشکی مانند ماموگرافی و سونوگرافی پزشک بخشی از توده را خارج و برای بررسی پاتولوژی به آزمایشگاه می فرستد تا سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن بررسی شود.

مراقبت های بعد از تخلیه کیست پستان

پس از تخلیه توده (وکیوم بیوپسی کیست) از یک گاز استریل برای جلوگیری از خونریزی و عفونت استفاده می شود و لازم است تا 48 ساعت آینده از حمام کردن خودداری شود تا از عفونت و خونریزی پیشگیری شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از آسپیراسیون، ما در یک مقاله به صورت جداگانه درباره این مراقبت ها توضیحات لازم را داده ایم می توانید این مقاله را از اینجا مراقبت های بعد از وکیوم بیوپسی مطالعه کنید.

عوارض

قبل از انجام تست پزشک شما را در جریان برخی عوارض احتمالی که ممکن است داشته باشد قرار می دهد، این عوارض احتمالی ممکن است شامل:
احساس درد و ناراحتی اندکی در محل وارد شدن سوزن به بافت پستان.
ایجاد کبودی و تورم در محل ورود سوزن و اطراف آن
در برخی موارد احتمال ایجاد عفونت در محل برش وجود دارد.
احتمال خونریزی در محل برش.
برای جلوگیری از عفونت ممکن است پزشک آنتی بیوتیک و برای کاهش درد که بسیار جزئی است ممکن است مسکن تجویز کند.

همچنین شاید برای شما جالب باشد که نمونه برداری از سینه روش های مختلف جراحی و غیر جراحی دارد که در مقاله نمونه برداری از توده پستان درباره آن به صورت کامل توضیح داده شده است اگر قصد انجام بیوپسی و نمونه برداری از بافت سینه را دارید لازم است قبل از انجام تست درباره آن بیشتر اطلاعات داشته باشید می توانید با مطالعه این مقاله با آمادگی کامل برای انجام تست آماده شوید.

کلام آخر

آسپیراسیون کیست سینه به معنای تخلیه مایع درون کیست های سینه و یا در مواردی که توده جامد و سفت است خارج کردن بخشی از آن برای بررسی پاتولوژی است که برای انجام این تست از بی حسی موضعی استفاده می شود و فقط درد و ناراحتی جزئی و قابل تحملی دارد. اگر در غرب تهران هستید و قصد انجام این تست را دارید می توانید با خیال راحت نمونه برداری ها و تخلیه کیست های خود را به مرکز اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند بسپارید برای رزرو نوبت می توانید از دکمه دریافت نوبت اقدام نمائید.


منابع
familydoctor
ucsfhealth