Loader

آمادگی های قبل از ماموگرافی: راهنمای کامل مراجعین
آمادگی های قبل از ماموگرافی: راهنمای کامل مراجعین

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

نحوه آمادگی برای ماموگرافی

نحوه آمادگی برای ماموگرافی


قبل از انجام تست ماموگرافی لازم است به نکاتی توجه شود، این موارد عبارتند از:

عدم استفاده از دئودورانت، عطر یا پودر چون ممکن است باعث خطا در تست شود.

استفاده از لباسی مناسب برای راح تر بودن در زمانی که می خواهید لباس های بالا تنه خود را در آورید.

یک هفته قبل از قاعدگی یا در طول قاعدگی بهتر است ماموگرافی انجام نشود چون باعث تغییرات هورمونی می شود و همچنین در این زمان سینه ها حساس تر هستند.

در صورت باردار بودن و لزوم انجام ماموگرافی حتما باید به کارشناس رادیولوژیست اطلاع داده شود.

نباید هیچ جسم فلزی مانند گردنبند یا پیرسینگ همراه داشته باشید.

در صورت داشتن تجهیزات پزشکی مانند پیس میکر حتما باید اطلاع داده شود.

در ادامه برخی از نکات مرتبط با این تست را آورده ایم جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ماموگرافی چیست؟

در حقیقت برای بررسی بافت سینه از تصویربرداری هایی تشخیصی پزشکی متفاوتی استفاده می شود که یکی از این تصویربرداری های تشخیصی که برای بررسی مشکلات پستان استفاده می شود ماموگرافی است که در این روش تصویربرداری از اشعه ایکس با میزان دوز پایین استفاده می شود. ماموگرافی در سه نوع ماموگرافی سه بعدی، دیجیتال و با تزریق است.
هنگامی که خانم ها علائم گوناگونی مانند درد و یا احساس توده و سفتی در ناحیه پستان دارند یکی از اولین راه های بررسی بافت داخلی سینه تصویربرداری هایی مانند ماموگرافی پستان است. به کمک این تصویربرداری پزشک می تواند بافت داخل پستان را مشاهده و درباره آن نظر دهد اما توجه داشته باشید که گاهی ممکن است پزشک مورد مشکوکی در پستان مشاهده کند و برای ارزیابی بهتر و تشخیص دقیق سرطانی بودن و یا نبودن بافت آسیب دیده و مشکوک درخواست نمونه برداری از پستان را کند چون دومین سرطانی که از بقیه سرطان ها شایع تر است سرطان پستان است یا حتی ممکن است در سینه خانمی کیست هایی وجود داشته باشید و پزشک پس از بررسی های لازم صلاح بداند که نیاز به تخلیه کیست های پستان است به همین منظور لازم است در صورت مشاهده هرگونه علائمی به پزشک مراجعه شود تا برای تشخیص و درمان سریع اقدام شود.

کاربردهای ماموگرافی

از تصویربرداری ماموگرافی برای بررسی پستان در مواردی چون تشخیص یا رد سرطان، غربالگری های سرطان سینه، در هنگام درد، لمس ضایعه غیرطبیعی، تغییرات در ظاهر و پوست و همچنین برای پیگیری درمان و اطلاع از نحوه ثمربخش بودن روند درمان استفاده می شود. درباره ماموگرافی بعد از جراحی سرطان پستان بیشتر بدانید.

ماموگرافی یا سونوگرافی پستان؟

هردو از روش های تشخیصی برای برررسی بافت داخلی پستان است که در روش سونوگرافی از امواج رادیویی فرکانس بالا استفاده می شود و مانند ماموگرافی از تابش پرتو یونیزان استفاده نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مزایا و روش انجام هرکدام می توانید به مقاله مفصلی که درباره تفاوت این دو روش در این سایت قرار داد رجوع فرمایید که از طریق ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی سینه؟ می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

عوارض ماموگرافی

این روش نسبتا سریع و غیر تهاجمی است و اکثر زنان در طول این فرآیند کمترین ناراحتی را تجربه می کنند. و تقریبا می توان گفت تنها عارضه آن استفاده از اشعه ایکس است که خوشبختانه میزان دوز مورد استفاده در آن بسیار کم است و خطرناک نیست ولی به هر حال برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از این تست برای افراد باردار استفاده نمی شود.
در صورتیکه باردار هستید و نگران سرطان پستان هستید برای آسودگی خاطر می توانید مقاله سرطان سینه در بارداری را مطالعه کنید.

کلام آخر

ماموگرافی برای بررسی بافت داخلی پستان برای ارزیابی و تشخیص مشکلات پستان کاربرد دارد. این روش تنها روش تشخیصی برای سینه نیست و سونوگرافی و یا روش های دیگری هم ممکن است درخواست شود. یکی از دلایلی که از ماموگرافی استفاده می شود برای این است که در لمس ضایعه ای احساس شده و برای بررسی وضعیت آن و تشخیص سرطان یا رد آن استفاده می شود.
اگر قصد انجام ماموگرافی در محدوده اکباتان را دارید، می توانید این تست را در مرکز تصویربرداری اکباتان با سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند انجام دهید.