Loader

سونوگرافی رنگی داپلر در اکباتان | با سریع ترین نوبت دهی
سونوگرافی رنگی داپلر در اکباتان | با سریع ترین نوبت دهی

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

سونوگرافی داپلر چیست؟

Doppler ultrasound یا سونوگرافی داپلر نوعی تصویربرداری است که می تواند با استفاده از امواج صوتی تصاویری از جریان خون (در سیستم گردش خون) برای اطمینان از سلامت رگ های خونی و بررسی مشکلات قلبی و عرق خونی ایجاد کند. این تصاویر می تواند سرعت و مسیر حرکت جریان خون را در تمام رگ ها، شریان ها (خون حاوی اکسیژن) و سیاهرگ های (خون فاقد اکسیژن) افراد را نشان دهد و به پزشک در غربالگری بیماری ها، تشخیص ناهنجاری ها و اختلات مانند لخته خون یا تنگی عروق و درمان مناسب کمک بسیاری می کند.

انواع سونوگرافی داپلر

سونوگرافی


این سونوگرافی یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است که انواع مختلفی دارد و در ادامه آن ها را توضیح می دهیم:
داپلر رنگی یا کالر داپلر یا Color Doppler: در این روش داپلر، از یک کامپیوتر برای تبدیل و تغییر امواج صوتی به رنگ های مختلف استفاده می شود تا سرعت و جهت جریان خون عبوری از درون رگ ها بررسی شوند و کاربرد آن برای تشخیص انسداد عروق خونی در اندام هایی مثل پاها و غیره هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله سونوگرافی داپلر عروق پا را نیز مطالعه کنید.
داپلر طیفی: در این نوع تست اطلاعات حاصل به صورت نمودار گرافیکی جریان خون در طول زمان نشان داده می شود و می تواند به تشخیص انسداد عروق خونی کمک کند.
سونوگرافی دوبلکس: این نوع داپلر علاوه بر نمایش و بررسی رگ های خونی از اندام های دیگر هم می تواند تصویربرداری کند و می تواند جهت و سرعت جریان خون در رگ ها و یا اختلالات در اندام ها را نشان دهد.
پاور داپلر یا Power Doppler Ultrasound: تفاوت این تست با داپلر معمولی در این مورد است که این تست برای بررسی دقیق تر جریان خون درون یک اندام استفاده می شود چون قابلیت نفوذ بالاتری دارد. می توان از این روش برای بررسی جریان خون بسیار کند هم استفاده کرد.
سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال یا TCD: سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال می تواند جریان خون مغز را بررسی کند و برای تشخیص سکته مغزی یا خونریزی مغزی کاربرد دارد.

کاربردها و مزایای سونوگرافی داپلر

کاربردها و مزایایی که این تست می تواند داشته باشد برای تشخیص مشکلاتی شامل:
مشکلات عروقی مانند تنگی شریان ها و سیاهرگ ها و یا انسداد عروق خونی
آنوریسم (برآمدگی در دیواره شریان)
ناهنجاری های مادرزادی با بیماری های دریچه قلبی
لخته های خونی (معمولا در پاها) مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT)
بررسی وریدهای واریسی
آسیب عروق خونی
نارسایی مزمن وریدی (CVI)
بررسی خون رسانی به اندام های پیوندی مانند کلیه، کبد و ...
بررسی دلایل فشار خون
وجود تومور در عروق خونی

آیا سونوگرافی Doppler عوارض هم دارد؟

سونوگرافی یک تست غیرتهاجمی است و تا به امروز موردی برای عوارض آن ذکر نشده است و از آنجایی که مانند برخی تست ها از اشعه ایکس استفاده نمی شود و همچنین نیازی به تزریق ماده حاجب نیست و چون ضرری برای جنین ندارد سونوگرافی داپلر در بارداری هم استفاده می شود.

چه زمانی این تست تجویز می شود؟

پزشک ممکن است این تست را برای افرادی که دچار مشکلاتی از جمله موارد زیر هستند تجویز کند:
برای بررسی اختلالات احتمالی در عروق خونی پاها و بازوها
پس از انجام عمل های با برخی درمان های دیگر برای بررسی عروق خونی
برای بررسی جریان خون رحم مادر در دوران بارداری

اقدامات قبل از تست

حداقل دو ساعت قبل از تست نباید از نیکوتین استفاده کرد چون نیکوتین باعث تنگ شدن عروق می شود و در روند تست ممکن است تاثیر بگذارد. همچنین با توجه به اینکه چه نوع سونوگرافی است ممکن است نیاز باشد فرد ناشتا باشد یا حتی از دستور غذایی خاصی استفاده کند.

سونوگرافی داپلر چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام سونوگرافی رنگی


این تست مانند سایر سونوگرافی هاست که در ابتدا قسمتی که می خواهند بررسی کنند از ژل سونوگرافی استفاده می کنند و با به حرکت درآوردن پروب در آن قسمت تصاویری از عروق خونی برای بررسی جهت جریان و سرعت حرکت خون فراهم می شود که عملکرد سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی تابیده شده از پروب به عروق و اندام ها و بازتاب آن ها به پروب و پردازش آن هاست.
درباره فیبرو اسکن کبد بیشتر بدانید

سونوگرافی داپلر چقدر طول می کشد؟

این تست ممکن است در حدود 15 دقیقه طول بکشد.

جواب این تست چقدر زمان می برد آماده شود؟

برای جواب این تست باید گفت در همان لحظه پزشک گزارش آن را طبق تصاویر می نویسد و آماده است.

کلام آخر

سونوگرافی Doppler نوعی تصویربرداری برای بررسی عروق خونی است و برای تشخیص مشکلات عروقی از جمله تنگی عروق و انسداد آن ها کاربرد دارد. لازم است بدانید که این تست هم نوعی سونوگرافی است و چون با استفاده از امواج صوتی است عوارضی ندارد و در دوران بارداری استفاده می شود. اگر قصد انجام سونوگرافی داپلر از مرکز اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند را دارید می توانید به راحتی از طریق دکمه دریافت نوبت اقدام به رزرو نوبت نمایید.


منابع
my.clevelandclinic
medlineplus