Loader

عکس رنگی رحم درد دارد؟ هر آنچه لازم است بدانید
عکس رنگی رحم درد دارد؟ هر آنچه لازم است بدانید

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

عکس رنگی رحم چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی یا hysterosalpingography(HSG) یا عکس رنگی رحم نوعی تصویربرداری تشخیصی پزشکی است که در این تست با تزریق ماده حاجب رنگی (ماده ای رنگی برای افزایش کنتراست و تضاد بین مایعات و سایر ساختارها استفاده می شود) و استفاده از اشعه ایکس می توانند مشکلات لگنی را بررسی کنند و تصاویری از حفره رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ را در حالیکه با رنگ مخصوصی پر شده اند تهیه کرد که به تشخیص مشکلاتی از جمله باروری، انسداد لوله های فالوپ و سایر مشکلات رحمی کمک بسیاری می کند.

آیا HSG درد دارد؟

این تست در هنگام تصویربرداری ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و اندکی درد جزئی در هنگام تصویربرداری و تا کمی پس از انجام تست کاملا طبیعی است. در حقیقت در هنگام تزریق ماده رنگی ممکن است کمی احساس گرفتگی داشته باشید و این گرفتگی ممکن است در صورت مسدود بودن لوله های فالوپ شما کمی بیشتر باشد.
با توجه به صلاح دید پزشک ممکن است از بی حسی موضعی هم برای برخی خانم ها استفاده شود اما باید گفت که این تست درد غیرقابل تحملی ندارد.

هیستروسالپنگوگرافی چه زمانی باید انجام شود؟

بهترین زمان انجام این تست پس از پایان قاعدگی و پیش از شروع تخمک گذاری است چون در این زمان احتمال بارداری خانم ها کمتر است و زمان مناسبی برای بررسی مشکلات داخلی است.

کاربردهای هیستروسالپنوگرافی

یک از کاربردهای تست HSG برای بررسی مسدود بودن یا نبودن لوله های فالوپ برای تشخیص مشکلات باروری در خانم ها است زیرا اگر لوله ها باز باشند مسیر برای لقاح باز است و اسپرم می تواند از طریق این لوله ها حرکت و باعث بارور شدن تخمک شوند، حال اگر لوله ها باز نباشند می تواند دلیلی بر ناباروری خانم ها باشد.
از کاربردهای دیگر این تست می توان گفت برای بررسی ناهنجاری ها و اختلالاتی از جمله فیبروم، می توان از این تست استفاده کرد و البته شاید در ادامه نیاز به هیستروسونوگرافی برای بررسی بیشتر اختلالات باشد.
به صورت کلی کاربردهایی که این تست می تواند داشته باشد و انجام شود در موارد زیر است:
تشخیص دلایل ناباروری در خانم ها
تشخیص انسداد لوله های فالوپ
باز کردن و برطرف کردن انسداد لوله های فالوپ (اقدام به بارداری)
بستن لوله ها (جلوگیری از بارداری)
تشخیص چسبندگی های رحم
تشخیص فیبرم رحم
تشخیص تومورهای رحم و تخمدان ها
تشخیص رحم دوشاخ

مزایا و عوارض تست HSG

این تست مزایای بیشتری از عوارض آن دارد با ما همراه باشید تا در ادامه با آن ها آشنا شوید.

مزایا

برخی از مزایایی که این تست دارد عبارتند از:
پس از پایان تست هیچگونه اشعه ای در بدن باقی نمی ماند.
در این تست از حداقل دز اشعه ایکس استفاده می شود.
تشخیص اندومتریوز و فیبروم با این تست وجود دارد.
تشخیص اختلالاتی که باعث ناباروری یا سقط های مکرر می شود.
چسبندگی رحم در این تست قابل تشخیص است.
این تست با حداقل تهاجم بوده و عوارض کمی دارد.
باز شدن لوله های فالوپ در این تست وجود دارد.
مدت زمان انجام تست کم است ولی اطلاعات مفیدی در اختیار پزشک قرار می دهد.

عوارض

در این تست از اشعه ایکس استفاده می شود اما دوزی که برای آن استفاده می شود بسیار کم است و می توان گفت عوارض خطرناکی ندارد اما برخی عوارض احتمالی که ممکن است به دنبال داشته باشد عبارتند از:
عفونت
گرفتگی های شدید تا چند ساعت پس از آن
آلرژی به ماده حاجب

اقدامات قبل از HSG

برخی اقداماتی که لازم است قبل از انجام تست بدانید عبارتند از:
برای اطمینان از باردار نبودن بهترین زمان انجام این تست پس از آخرین روز قاعدگی و پیش از شروع تخمک گذاری است.
بهتر است یک هفته قبل از انجام تست رابطه جنسی نداشته باشید.
در صورت داشتن عفونت یا بیماری های جنسی نباید این تست انجام شود و باید پزشک را در جریان بگذارید تا ابتدا درمان شوید.
شاید لازم باشد قبل و پس از تست آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت مصرف کنید که بهتر است با صلاح دید و ننظر پزشک باشد.
در محدوده لگن نباید پیرسینگ یا فلزی داشته باشید.
در صورت هرگونه حساسیت به ماده کنتراست باید با پزشک صحبت کنید.
شاید نیاز باشد یک ساعت پیش از تست داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
به دلیل اینکه ممکن است گرفتگی عضلات داشته باشید بهتر است همراه داشته باشید.

نحوه انجام تست HSG

نحوه انجام تست عکس رنگی رحم


در ابتدا روی میزی که زانوها به صورت خم شده است قرار می گیرید (مانند زمانی که برای معاینه لگن قرار می گیرید) و با استفاده از اسپکولوم که در واژن قرار می گیرد دهانه رحم را باز نگه داشته و ماده کنتراست رنگی با یک کاتتر به درون رحم تزریق می شود و از شما خواسته می شود پاهای خود را صاف روی میز قرار دهید و پس از آن تصویربرداری انجام می شود. این ماده می تواند طرح کلی از ناحیه لگن؛ رحم و لوله های فالوپ نمایش دهد اگر مانعی نباشد و لوله های فالوپ باز باشند رنگ باید جریان داشته باشد و به بیرون بریزد و نزدیک روده پخش شود ولی اگر مانعی باشد و لوله های فالوب مسدود باشند رنگ بیرون نمی ریزد.

اقدامات پس از HSG

پس از انجام تست لازم است از یک پد بهداشتی استفاده شود تا در صورت خروج رنگ های اضافی مشکلی پیش نیاید. همچنین ممکن است همراه با رنگ اضافی ترشحات خونی هم خارج شوند که طبیعی است. همچنین ممکن است علائمی چون گرفتگی عضلات، سرگیجه، کمی احساس ناراحتی یا به مدت یک الی دو روز خونریزی داشته باشید.

ممنوعیت انجام تست HSG

ممنوعیت انجام تست


در مواقعی که بیماری های مقاربتی یا عفونت در لگن یا رحم دارید یا احساس می کنید زمانی که می خواهید این تست را انجام دهید پس از تخمک گذاری است و ممکن است باردار باشید نباید این تست را انجام دهید. همچنین در دوران قاعدگی هم این تست انجام نمی شود.

مدت زمان انجام هیستروسالپنگوگرافی

این تست در حدود 15 تا 30 دقیقه ممکن است طول بکشد.

تفاوت سونوگرافی رنگی رحم و عکس رنگی رحم

هیستروسونوگرافی یا Hysterosonography نوعی تصویربرداری پزشکی است با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود و برای بررسی و ارزیابی رحم، شکل حفره رحم (دو شاخ یا نرمال بودن آن)، لوله های فالوپ و تخمدان ها کاربرد دارد. برای انجام آن از سونوگرافی واژینال استفاده می شود و نوعی ماده حاوی محلول نمکی توسط یک کاتتر و اسپکولوم به رحم تزریق می شود (برای باز شدن بهتر چسبندگی های درون رحم و لوله ها) و تصویربرداری با استفاده از پروب سونوگرافی انجام می شود، در حالیکه در عکس رنگی رحم از اشعه یونیزان و ماده حاجب رنگی استفاده می شود.
تفاوت عمده این دو تست این است که در سونو هیسترو از اشعه یونیزان استفاده نمی شود و عوارضی هم ندارد همچنین می تواند تصاویر واضح تری از بافت های نرم داخل بدن نمایش دهد اما تست هیستروسالپنگوگرافی به دلیل استفاده از اشعه ایکس ممکن است عوارض جزئی داشته باشد اما باید توجه داشته باشید که هر کدام از این روش ها را پزشک با توجه به شرایط موجود هر فرد ممکن است درخواست کند، بنابراین باید به توصیه پزشک حتما توجه فرمائید.

هزینه تست عکس رنگی رحم

هزینه این تست با توجه به نوع و دقت دستگاه ممکن است در مراکز مختلف، قیمت متفاوتی داشته باشد اما هزینه های این تست در مرکز اکباتان مطابق تعرفه مصوب وزارت بهداشت است.

بهترین مرکز عکس رنگی رحم در اکباتان

هیستروسالپنگوگرافی نوعی تصویربرداری پزشکی است که با مواده حاجب رنگی و اشعه ایکس انجام می شود و برای بررسی انسداد لوله های فالوپ و مشکلات ناباروری کاربرد دارد. این تست درد غیرقابل تحملی ندارد ولی می تواند در تشخیص اختلالاتی چون فیبروم کمک بسیاری کند.
مرکز تصویربرداری اکباتان واقع در غرب تهران با سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند از بهترین مراکزی است که تست عکس رنگی رحم را به صورت تخصصی انجام می دهند و وجود همکاران خانم و آقا در این مرکز باعث شده است خیلی از خانم ها که با پزشک خانم راحت تر هستند در این مرکز احساس راحتی بیشتری کنند. اگر شما هم تمایل به رزرو نوبت از این مرکز را دارید می توانید از طریق دکمه دریافت نوبت در همین صفحه اقدام کنید.


منبع
my.clevelandclinic