Loader

PMS و آنچه هر خانمی باید بداند!
PMS و آنچه هر خانمی باید بداند!

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی


PMS یا سندروم پیش از قاعدگی ترکیبی از علائم و نشانه های فیزیکی و احساسی شامل نوسانات خلقی، حساس شدن سینه، افسردگی، افزایش اشتها یا کاهش اشتها، تحریک پذیری و خستگی زیاداست و اغلب دختران و زنان پس از تخمک گذاری و پیش از شروع دوره قاعدگی به آن دچار می شوند.
گفته می شود که PMS در روزهای پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد به این دلیل که اگر فرد باردار نباشد سطح استروژن و پروژسترون (هورمون های جنسی) به شدت شروع به کاهش می کند و چون در حدود چند روز بعد از شروع پریود سطح هورمون دوباره شروع به افزایش می کند سندروم پیش از قاعدگی نیز از بین می رود.
این سندروم پیش از قاعدگی در برخی خانم ها که دوره قاعدگی خفیف تری دارند ممکن است دیده نشود یا بسیار کم باشد ولی همین موضوع در برخی خانم ها می تواند علائم شدیدی داشته باشد که ممکن است حتی این علائم از نشانه های اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) باشد.
شاید ناهنجاری رحم دوشاخ هم برای شما جالب باشد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رحم دو شاخ را مطالعه فرمایید.

در یائسگی از بین می رود


سندروم پیش از قاعدگی در چه خانم هایی بیشتر رخ می دهد؟

خانم هایی که استرس بالایی دارند.
خانم هایی که سابقه افسردگی در خانواده دارند یا خود آن ها سابقه افسردگی، یا افسردگی پس از زایمان دارند.

علائم PMS یا سندروم پیش از قاعدگی

علائم PMS یا سندروم پیش از قاعدگی


می توان گفت علائم و نشانه های سندروم پیش از قاعدگی اغلب خفیف هستند ولی برخی خانم ها ممکن است علائم شدیدتری در روابط عاطفی، فعالیت روزانه و در جسم فیزیکی خود احساس کنند. علائم و نشانه ها ممکن است زیاد باشند، در ادامه برخی از آن ها را که ممکن است تجربه کنید را توضیح می دهیم:
علائم و نشانه های رفتاری و عاطفی
اضطراب، تنش، نگران و بی قراری بی دلیل
افسردگی، انزوا و دوری از اجتماع
عصبانیت ناگهانی و بی دلیل
بروز احساسات شدید، ناراحتی، غم و اندوه و گریه کردن ناگهانی
نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا عصبانیت
تغییر در میزان اشتها و افزایش میل به خوردن مخصوصا خوراکی های شیرین
مشکلات در خواب (بی خوابی و یا خواب زیاد)
کاهش تمرکز
تغییر در میل جنسی
علائم و نشانه های فیزیکی و جسمی
درد مفاصل و عضلات
سردرد
خستگی
افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات
نفخ شکم و گرفتگی
حساس شدن سینه، درد و تورم در ناحیه سینه
جوش و آکنه
یبوست و یا اسهال
افزایش و تپش ضربان قلب
مشکلات تنفسی و تنگی نفس
این علائم در سندروم پیش از قاعدگی ممکن است در اغلب خانم ها رخ دهد و این سندروم پس از تخمک گذاری شروع و تا بعد از شروع عادت ماهانه، اواسط آن ادامه دارد. زمان تخمک گذاری در اواسط چرخه قاعدگی اتفاق می افتد (چرخه قاعدگی معمولا 28 روزه است).
توجه داشته باشید گاهی ممکن است این دردها علائم به گونه ای باشد که لازم باشد به پزشک مراجعه کرده و با انجام تست سونوگرافی برررسی شود که آیا سندروم پیش از قاعدگی است یا اینکه ممکن است این علائم به دلیل وجود فیبروم رحم باشد.

دلایل اتفاق افتادن PMS

دلایل اتفاق افتادن PMS


مانند بسیاری از بیماری ها و سندروم های دیگر دلیل اصلی ایجاد این سندروم هم هنوز ناشناخته است و دقیق نمی توان گفت چه چیزی باعث ایجاد آن می شود ولی چندین عامل میتوانند در ایجاد، خفیف یا شدید شدن شدت آن نقش داشته باشند:

تغییرات هورمونی

همانطور که پیش تر هم توضیح داده شد محققان می گویند زمانی که سطح هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون کاهش می یابد (در دوران تخمک گذاری این اتفاق می افتد) می تواند دلیل ایجاد سندروم پیش از قاعدگی شود.

تغییرات شیمیایی در مغز

تغییرات شیمیایی در مغز باعث تغییر میزان سروتونین که انتقال دهنده عصبی است و در تنظیم خلق و خوی افراد نقش دارد، با کاهش مقدار آن ممکن است ممکن است سندروم پیش از قاعدگی را تحریک کند، همچنین اگر مقدار سروتونین کافی نباشد ممکن است باعث افسردگی پیش از قاعدگی، خستگی، افزایش اشتها و مشکلات خواب شود.

سبک و روش زندگی

مصرف غذاها و خوراکی های چرب، شیرین، شور، طبع سرد و نفاخ، مصرف سیگار و الکل، نداشتن خواب کافی و نداشتن فعالت بدنی منظم می از دلایل تشدید احتمال ابتلا به این بیماری می تواند باشد.

مشکلات زمینه ای اعصاب و روان

برخی بیماری ها مانند افسردگی، تنش و اضطراب و یا داشتن سابقه PMS در خانواده از دلایل تشدید احتمال ابتلا به این بیماری می تواند باشد.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

برخی خانم ها ممکن است علائم شدیدتری که به نام اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) شناخته می شود را تجربه کنند این علائم همانند علائم PMS است ولی شدت آن بیشتر است و می تواند تاثیرات منفی را به دنبال داشته باشد مثلا ممکن است حتی برخی افراد که این سندروم را دارند اضطراب و افسردگی که منجر به خودکشی می شود را داشته باشند.

نتیجه

سندروم پیش از قاعدگی قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد و علائم فیزیکی و روحی بسیاری از جمله عصبانیت ناگهانی، پرخوری، زودرنجی و غیره را برای خانم ها به دنبال دارد البته این مورد را هم در نظر بگیرید که همه خانم ها به آن دچار نمی شوند. توجه داشته باشید که اگر این علائم خیلی زیاد باشند باید برای بررسی های بیشتر مبنی بر اینکه بیماری های رحم و تخمدان نباشند تست هایی مانند سونوگرافی، هیستروسالپینگوگرافی، هیسترو سونو و سایر روش های تشخیصی انجام شود به همین منظور باید به پزشک مراجعه شود.
اگر تمایل به دریافت نوبت از مرکز اکباتان به سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند را دارید می توانید از طریق دکمه دریافت نوبت اقدام فرمایید.


منابع
mayoclinic
womenshealth
nhs