Loader

سفالومتری در اکباتان توسط به روزترین دستگاه
سفالومتری در اکباتان توسط به روزترین دستگاه

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

پانورکس و سفالومتری دیجیتال

اشعه ایکس پانورکس (panorex) که به آن پانورامیک (panoramic) هم می گویند و همچنین سفالومتریک (cephalometric X-rays) هردو ابزارهای تشخیصی پزشکی (نوعی تصویربرداری) هستند که برای بررسی بیشتر دندان ها و دو فک برای تشخیص و درمان ناهنجاری های دهان، فک و صورت استفاده می شود.
در حقیقت نوعی تصویربرداری است که با چرخش اشعه ایکس به دور سر بیمار تصاویری از دهان، فک و صورت فرد تهیه می شود و برای ارتودنسی بسیار این تصاویر می تواند کاربردی باشد.
دو روش تصویربرداری پانورامیک و سفالومتریک بسیار مشابه با تفاوت های جزئی هستند؛ در واقع اشعه ایکس پانورامیک معمولا بیشترین توجه آن بر روی فک ها است و می تواند تصاویری از قوس دندانی فک های بالا و پایین (استخوان های فک و ساختارهای اطراف آن) تهیه کند در حالیکه سفالومتریک می تواند تصاویری جامع از کل ساختار و جزئیات دهان و فک، مجاری بینی و همچنین سینوس ها تهیه کند که برای بررسی سینوس ها می تواند بسیار کاربردی باشد.

کاربردهای سفالومتری

برخی از کاربردهای سفالومتری عبارتند از:
از سفالومتریک برای درمان ارتودنسی استفاده می شود.
بررسی ارتباط بین استخوان فک و گونه و مشکلات و اختلالات آن
بررسی و تشخیص بیماری ها، ناهنجاری های مفاصل فک، شکستگی ها، آسیب های دندانی و فک و همچنین سایر اختلالات و مشکلات
اندازه گیری دندان ها
بررسی مشکلات جفت شدن غیرطبیعی دندان ها بر روی هم
بررسی اختلالاتی مانند آپنه خواب (راه هوایی بیمار قابل بررسی است)
بررسی سینوس های بیمار

مزایای سفالومتری دیجیتال

برخی از مزایای این تصویربرداری عبارتند از:
نمایی جامع و نمایی نیم رخ از دهان، فک و صورت و نمای کناری شما
نماهایی از استخوان فک در رابطه با استخوان گونه
اندازه گیری دندان ها و تشخیص سریع و دقیق آسیب ها و ناهنجاری های دندان و فک
قابلیت بزرگ نمایی تصاویر تا 30 درصد، برای بررسی راحت تر
برنامه ریزی برای درمانی موثرتر

آمادگی های قبل انجام تست

این تست ها آمادگی خاصی نیاز ندارد ولی نیاز است به نکاتی توجه شود؛ قبل از انجام تست لازم است در صورت داشتن هرگونه فلز مانند گوشواره، هر نوع پیرسینگ، گردنبند و غیره از همراه داشتن آن ها خودداری کنید و آن را درآورید. همچنین برای به حداقل رساندن میزان اشعه ایکس از یک پیشبند سربی ممکن است لازم باشد استفاده کنید.

نحوه انجام تست

نحوه انجام تست سفالومتری


در هنگام انجام تست عکس دندان یا OPG بیمار در مقابل دستگاه تصویربرداری ایستاده و باید چانه خود را روی قسمت برآمدگی دستگاه قرار داده و لازم است که یک دندان گیر (Bite Block) را گاز بگیرد و سپس اشعه ایکس به دور سر می چرخد و تصاویر را از دندان ها به صورت کامل تهیه می کند.
برای انجام تست سفالومتری که در دو حالت رخ و نیم رخ انجام می شود در حالت نیم رخ، باید بیمار به صورت نیم رخ بین فیلم و تیوب اشعه ایکس قرار گیرد و دندان های عقب خود را روی هم قرار داده ولی لب ها باید کمی از هم فاصله داشته باشند، و در سفالومتری رخ (PA)، باید صورت بیمار به سمت فیلم و پشت سر به سمت تیوب اشعه ایکس قرار داشته باشد و دندان ها از عقب روی هم قرار می گیرند.
در هردو حالت پس از قرار گیری مناسب بیمار اشعه ایکس به دور سر فرد می چرخد و تصاویر را ثبت می کند. شفافیت تصاویر در این روش ها بستگی به نحوه قرار گیری بیمار دارد اما پوسیدگی، هرگونه ناهنجاری و اختلال در آن قابل تشخیص است.

عوارض

می توان گفت این تست معمولا عوارض جدی ندارد چون میزان اشعه ایکس با توجه به نکات ایمنی مانند استفاده از پیشبند سربی دو لایه به حداقل می رسد و جای نگرانی نیست اما با این حال معمولا تا جایی که امکان دارد در دوران بارداری انجام آن توصیه نمی شود.
این تصویربرداری با اشعه ایکس در دوران بارداری انجام نمی شود اما اگر در صورت نیاز لازم به انجام آن باشد اقدامات لازم برای جلوگیری از تماس جنین با تشعشعات یا به حداقل رساندن آن انجام می شود.

هزینه سفالومتری دیجیتال و پانورکس

هزینه انجام این خدمات بستگی به نوع دستگاهی دارد که در مرکز استفاده می شود و می تواند با توجه به دستگاه هزینه ها کمی با هم فرق داشته باشند ولی هزینه انجام این خدمات و سایر خدمات در مرکز اکباتان طبق مصوبه وزارت بهداشت انجام می شود.

چرا سفالومتری در مرکز اکباتان؟

چرا سفالومتری در مرکز اکباتان؟


انجام سفالومتری در مرکز اکباتان با سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند با دقت بالا و توجه به نکات ایمنی و همچنین تمام تعرفه های این مرکز طبق مصوبه وزارت بهداشت انجام می شود و به دلیل توجه به خواسته های بیمار و اهمیت به راحتی آن ها توانسته است اعتماد بیماران زیادی را به خود جلب کند.
همچنین این مرکز با بیمه های پایه نیروهای مسلح و بیمه های تکمیلی بیمه های آسیا، نفت، شهرداری، پارسیان، سامان، هما، تجارت نو و ما قرارداد دارد.
از مزایای دیگر این مرکز رزرو نوبت آنلاین و آسان آن است که می توانید از طریق دکمه دریافت نوبت در همین صفحه اقدام به رزرو ودریافت نوبت خود کنید و همچنین می توانید با شماره 02144666066 با مرکز اکباتان در ارتباط باشید اما لازم به ذکر است که به دلیل حجم بالای تماس های ورودی، برای جلوگیری از انتظار شما عزیزان پیشنهاد ما به شما دریافت نوبت آنلاین است.
همچنین اگر قصد انجام عکس دندان در اکباتان را دارید، می توانید این تست را در مرکز تصویربرداری اکباتان انجام دهید.


منابع
hodgesbraces