Loader

آنومالی اسکن و ضرورت انجام این تست
آنومالی اسکن و ضرورت انجام این تست

تیم تولید محتوایی ایران نوبت

سونوگرافی آنومالی اسکن چیست؟

غربالگری جنینی در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود.


سونوگرافی آنومالی یا غربالگری جنین، از مهم ترین سونوگرافی بارداری است که در هفته های 18 تا 22 بارداری، با استفاده از امواج صوتی، برای تصویربرداری و بررسی سلامت جنین و اندام های داخلی آن به کار می رود. در صورت وجود هرگونه اختلالات مثل لب شکری، ناهنجاری های ژنتیکی و بیماری‌های مادرزادی مثل آنانسفالی، پزشک می تواند با کمک این سونوگرافی، درباره این نوع بیماری ها و نواقص احتمالی، تشخیص دقیق تری بدهد.

آنومالی اسکن چه کاربردهایی دارد؟

در حقیقت غربالگری جنین برای بررسی سلامت و میزان رشد و تکامل جنین استفاده می شود و در تشخیص بیماری ها و اختلالاتی که ممکن است جنین در روند تکامل داشته باشد بسیار کاربردی است. در ادامه کاربردهای بیشتری را برای آگاهی شما عزیزان بیان می کنیم:

بررسی آناتومی جنین

اندازه گیری رشد کودک، از جمله سر و مغز، بدن و اندام

بررسی اندام های جنین را از نظر ناهنجاری های احتمالی

بررسی حجم مایع آمنیوتیک در رحم

بررسی جفت و بند ناف

بررسی مشکلات و نواقص قلبی مادرزادی

همچنین در این تست می توان جنسیت جنین را نیز بررسی کرد.

درمورد سونوگرافی داپلر در بارداری هم بدانید

سونوگرافی آنومالی چطور انجام می شود؟

این تست مانند سایر سونوگرافی های دیگر با استفاده از ژل سونوگرافی برای انتقال بهتر صدا و تصویر است بر روی ناحیه پوست با پروب سونوگرافی انجام می شود. زمانیکه پروب بر روی پوست به حرکت در می آید می توان تصاویر دقیقی از اندام ها، وضعیت قلب و سایر قسمت های جنین تهیه کرد و هرگونه آنومالی در صورت وجود تشخیص داده می شود و گزارشی مبنی بر وضعیت جنین برای پزشک معالج نوشته می شود.
پروسه انجام این تست چیزی در حدود 30 دقیقه طول می کشد. و توصیه می شود نتیجه تست را نزد خود نگه دارید تا در صورت لزوم با اسکن بعدی مقایسه انجام شود.

شایان ذکر است بدانید در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی اکباتان گزارشات به صورت SMS برای افراد ارسال و در سیستم مرکز نیز نگه داری می شوند که اینگونه مادران باردار می توانند کل پرونده خود در تلفن همراه خود داشته باشند و هر زمانی که به آن احتیاج پیدا کردند استفاده کنند.

آمادگی های قبل از انجام تست

برای انجام این سونوگرافی نیاز به پر بودن مثانه ی مادر نیست فقط نتیجه سونوگرافی NT را باید به همراه داشت. گاهی نیز برای بررسی دقیق جنین به صبر و حوصله پزشک و همکاری مادر نیاز است.
گاهی جنین در وضعیتی است که پزشک نمیتواند آن را کاملا بررسی کند، در این مواقع امکان دارد از مادر خواسته می شود کمی قدم بزند یا مایعات شیرین در صورت نداشتن دیابت بارداری بنوشد و تست مجددا انجام می شود که همه زوایای جنین بررسی شود.

آیا آنومالی اسکن ضرر دارد؟

تا کنون هیچ گونه ضرری برای اسکن توسط امواج صوتی ثبت نشده است بنابراین سونوگرافی آنومالی همانند سایر سونوگرافی های دوران بارداری بی خطر بوده و توصیه می شود بدون هیچ گونه نگرانی این تست را برای بررسی مشکلات احتمالی انجام دهید.
درمورد شکاف لب و شکاف کام بیشتر بدانید

سونوگرافی آنومالی اسکن در اکباتان | غرب تهران

اگر برای بررسی نحوه رشد، تکامل جنین و غربالگری جنین در غرب تهران نیاز به یک مرکز معتبر دارید دارید می توانید برای دریافت نوبت از مرکز اکباتان واقع در غرب تهران با سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند از اینجا اقدام فرمایید. که همه روزه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است و با بیمه های متفاوت قرارداد دارد و همچنین با پزشکان متخصص سونوگرافیست آقا و خانم قرار داد دارد.


منبع:
fetalmedicine